søndag den 22. marts 2020

På besøg i Shoubra

Gæstebogen studeres.
For at møde nogle lokale og få brugt sproget lidt i en uformel atmosfære havde jeg gennem Air-bnb booket en oplevelse, som i dette tilfælde var et aftenbesøg hos en egyptisk familie i Shoubra. Shoubra er et meget folkeligt kvarter i Cairo, som jeg normalt ikke kommer i.

Når jeg møder egyptere i Egypten, spørger de altid om de samme ting. 1) Hvorfor har du lært at tale (egyptisk) arabisk og 2) Hvordan har du lært det? Egyptere er grundlæggende af den opfattelse, at deres sprog er så vanskeligt, at ingen hvid mand kan lære det. Når det billede viser sig ikke at være sandt, søger de efter enhver forklaring på fænomenet. Mit problem er, at jeg hverken kan eller vil forklare, hvorfor jeg har sat mig for at lære det. Men det er da trods alt bedre end for 10 - 15 år siden, hvor de altid ville høre om tegninger, når de mødte en dansker, der kunne sproget.

Det var dem ligeledes uforståeligt, at jeg med mit sprog ikke havde nogen egyptiske venner. Men det med ikke at have venner, det er nok mere en personlig ting for mig, som også er overførbar til egyptiske forhold. Og så er det bare enormt svært at have nok tilfælles med egyptere til at starte og vedligeholde et venskab. Økonomi og kulturelle værdier er for forskellige. Jeg kan godt lide at tale med egyptere, men det er mest et spørgsmål om gensidig nysgerrighed.

Egyptere spørger også ofte ind til vores rigdom. Fruen i huset spurgte mig, om det var rigtigt forstået, at folk i Vesten smider ting ud, der virker, blot for at købe nyt. Som eksempel nævnte hun køleskabe. Jeg måtte medgive, at det var sandt, at vi ikke altid ventede på at ting definitivt brød sammen, før vi købte nyt. "Jamen, er det så derfor, kvinderne er nødt til at arbejde, så I kan få råd til alt det?", spurgte hun derefter. Jeg prøvede at forklare, at det at gå på arbejde er en rodfæstet del af vores kultur for både mænd og kvinder. Penge er en nødvendig del af det, men det er ikke den eneste grund til at gå på arbejde. Jeg kan kun antage, at egyptere ser meget forskelligt på det spørgsmål.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar